تاریخ : چهارشنبه 17 آبان 1402
کد 7005

کنفرانس فرصت‌های سرمایه‌گذاری شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال در قطب مرکز داده کشور برگزار شد

 توسعه پایدار با مشارکت بخش خصوصی در بهبود زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی کشور

نخستین کنفرانس فرصت‌های سرمایه‌گذاری شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال در قطب مرکز داده کشور با حضور مدیران دولتی، فعالان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش واحد توسعه ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان، در این ;کنفرانس فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به منظور تبدیل شدن اصفهان به قطب داده مرکز کشور در راستای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 امیر کشانی، رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این کنفرانس با بیان اینکه اهمیت شبکه ارتباطی دیجیتال کم از شبکه جاده‌ای نیست، گفت: استان اصفهان به خاطر موقعیت جغرافیایی‌اش به‌عنوان چهارراه راهبُردی کشور شناخته می‌شود. وجود نیروی انسانی توانمند تحصیل‌کرده جزو نکاتی است که کمتر به آن توجه می‌شود. اصفهان از لحاظ تعداد دانشجو، محقق و دانشگاه جزو استان‌های برتر کشور است و بااین‌حال سهم اصفهان از بیکاران تحصیل‌کرده ۲۷ درصد است. این آمار نشان می‌دهد که استان اصفهان در زمینه تأمین نیروی انسانی تحصیل‌کرده که بیشتر آنان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و علوم نوین آموزش‌دیده‌اند چه ظرفیت بالایی دارد. اگر امروز در کشور قصد توسعه صنایع و اقتصاد بر پایه فرایندهای دانش‌بنیان را داریم باید زیرساخت‌های فاوایی مناسب و با کیفیتی را فراهم کنیم.
 وی در ادامه به بحث ایجاد امید و انگیزه در بین جوانان پرداخت و اظهار داشت: وقتی جوانان ما حق انتخاب شبکه اجتماعی دلخواهشان را ندارند و نمی‌توانند به اینترنت پرسرعت و باکیفیت دسترسی داشته باشند، دچار سرخوردگی می‌شوند و انگیزه خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین فراهم کردن زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی و ارائه خدمات دیجیتالی باکیفیت می‌تواند امید و انگیزه را در نسل جوان بالا ببرد و آنان را به فعالیت و کارآفرینی در حوزه فضای مجازی و آنلاین تشویق کند.
 
 مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه استان اصفهان به خاطر همجواری با ۹ استان دیگر از موقعیت ویژه‌ای در مرکز کشور برخوردار است، گفت: استان اصفهان بعد از تهران بیشترین تعداد محقق، دانشجو، استاد و دانشگاه فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را دارد و همچنین بزرگ‌ترین شهرک علمی و فناوری کشور نیز در اصفهان قرار گرفته است.
 
 علی‌اصغر انصاری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به اهداف برگزاری این کنفرانس اشاره کرد و گفت: در این همایش دو هدف جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و طراحی مدل همکاری برای کل زنجیره ارزش‌آفرینی را دنبال می‌کنیم. قطعاً تحقق کامل اهداف برنامه هفتم توسعه از عهده دولت به‌تنهایی خارج است و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باید وارد کار شوند.
 وی در ادامه به نقش و جایگاه اصفهان در شبکه اطلاعات کشور اشاره کرد و تصریح کرد: اگر چه فعالان مطرحی در عرصه اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات در اصفهان حضور دارند اما به خاطر زیرساخت‌ها و شبکه ضعیف اطلاعاتی، آنها مجبور به انتقال میزبانی داده‌های خود به تهران شده‌اند.
 
 جعفر مطلب‌زاده، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قطب مرکز داده کشور قرار است در فولادشهر راه‌اندازی شود که می‌تواند نقش مهمی در توسعه و بهبود خدمات زیرساختی و اطلاعاتی در حوزه فناوری اطلاعات داشته باشد. بر اساس برنامه هفتم توسعه باید تا پایان دوره پنج ساله این برنامه، همه منازل به فیبر نوری متصل شده باشند.
 
 آزاد معروفی، دبیرکل نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در ادامه این کنفرانس گفت: نظام صنفی رایانه‌ای کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات در حال طراحی و تدوین برنامه استانداردسازی و ممیزی مراکز داده کشور است. طبق این برنامه چرخه کامل از مرحله شروع و طراحی تا مرحله بهره‌برداری مراکز داده بر اساس شاخص‌های جهانی استانداردسازی می‌شود. می‌توان گفت که مراکز داده در واقع کارخانه‌های اطلاعات هستند و استان اصفهان از لحاظ نیروی انسانی و تشکل‌های صنفی ظرفیت‌های زیادی برای رشد و توسعه در این حوزه را دارد.
 
 سادینا آبایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق ایران نیز با اشاره به تکمیل شبکه ملی اطلاعات گفت: متأسفانه در کشور ما به خاطر اتفاقاتی که افتاده حساسیت زیادی روی کلیدواژه شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده است و این عبارت در ذهن مردم با قطعی اینترنت بین‌المللی مترادف است، در حالیکه این امر پذیرفته شده در سطح بین‌المللی است و همه کشورها به دنبال دستیابی و توسعه شبکه ملی اطلاعات خود هستند. اگر از اقتصاد دیجیتال صحبت می‌کنیم باید بپذیریم که این فضا الزامات و ابزارهای خاص خودش را می‌طلبد. چطور می‌توانیم به اقتصاد دیجیتال دست یابیم در حالیکه دروازه‌های جهانی را به روی خود بسته‌ایم.
 
 
آلبوم تصاویر کنفرانس فرصت‌های سرمایه‌گذاری شبکه ملی اطلاعات و اقتصاد دیجیتال